tisdag, november 20, 2007

en trevligare junta

Igår afton var det syjunta hemma hos e, mycket trevligt.
Det broderades julkalender och blomsterduk, det stickades tofflor och vantar och sjal och det ritades en mycket fin tomte. Och sen fikades det en massa förstås. Syjuntan vilar på en stolt tradition av mycket fikande. Och skvallrande. Men jag ser det inte som skvaller. Det är ju mer som uppdateringar...

I övrigt är världen full av vackra stickmönster *romantisk suck*. Som de här vantarna till exempel. Om man bara hade tålamodet att med tunna tunna tråden och tunna tunna vassa nålen brodera de fina fina blommorna...

I världen utanför broderier vill jag sticka
ett laptopfodral (det är så too much att det är underbart!)
den fantastiska tunikan från magknits
fina pulsvärmarna från samma ställe
dödergöks variant av drops-mössan
finaste sjalen muir
och sen ska jag lära mig att nålbinda, och sen ska jag lära mig tvåändssticka, och sen ska jag göra en lusekofta och sen ska jag göra en filt och sen ska jag...
tro om jag hinner klart innan sommaren..?

Måste bara få avsluta med en fantastisk konversation från tjuvlyssnat:
En far kommer cyklande tillsammans med sin son på ungefär 4 år.
Sonen cyklar bakom pappan.
Sonen: Vad långsamt du cyklar pappa!
Pappan: Mm.
Sonen: Flytta på dig för i helvete så att jag kan cykla förbi!
Pappan (argt och chockat): Vad sa du?!
Sonen (tveksamt): … pling, pling.

(*galet tokflabb från undertecknad*)

1 kommentar:

Eva i Halmstad sa...

Härliga ungar.
Skönt att se att du vet vad du ska göra.
Ha de gott, Eva.