torsdag, januari 03, 2008

gullemormor

Fina lilla mormor. Mamma och jag var och hälsade på hos mormor och morfar i eftermiddags, lämnade lite grejer och fick några andra i utbyte. Jag undrade om mormor kunde tänka sig att låna ut sitt sockmönster eftersom de sockar hon stickat till oss sitter så skönt. Jag fick mönstret -och en hel påse med restgarner! Jag gillar restgarner, och att få använda upp dem...

Förutom ett gäng svarta garner var de i den blå och röd-rosa färgskalan -fina! Jag tror att det vankas ett par bazaarsockar framöver, det kan få vara hemma-hos-mor-och-far-stickningen, så slipper man dra stickprojekten mellan städerna. Jag är ingen busstickerska. Busstid = filosofitid.
Men jullov + tentapluggsflykt + julklappsgarn = no more socknoja. Jag gav mig modigt på ett sockmönster jag hittat i någon bok jag lånat (kommer tyvärr inte ihåg vad den heter), flätsockar. Garnet kommer från morjärvs ullspinneri och är ett skogsgrönt fyrtrådigt ullgarn med lite, lite nylon i för att det ska passa som sockgarn. Jag vågade inte göra så långa skaft eftersom jag inte visste hur långt hektot skulle räcka. Med garnet som blev över virkade jag en liten kant för att gör dem lite längre och lite stadigare runt vristen. Och lite svårare att ta på sig...

Inga kommentarer: