fredag, december 26, 2008

stolt som en uggla

Julafton var morgonljus och kyrka och gran och mormor och morfar och mat och fika kakor sådana-där-som-vi-alltid-fikar-på-jul och godgod vegetarisk julmat och för första julen i mitt liv tackade ögonen och själen nej till kalle anka och stannade med de vuxna och vuxen-drack likör istället. Paketen var efter en gemensam deal inte så många fast de blev rätt många ändå.


Lillasyster gjorde mig stolt igen med hantverksklapp: en uggleväska i filt (visst är den huuur fin som helst!) där mina stickor genast flyttade in.


Och så gjorde jag en insats för mig själv genom att sy små fodral till stickorna så att de slipper gå omkring därinne och bara trassla ihop sig. Det var ett lagom stort pyssel så där på juldan: röd filt till strumpstickorna veks dubbel och så sydde jag ett gäng små kanaler på måfå, pluttade i stickorna i någon som råkat bli lagom bred, och klippte ut den tuben. Till rundstickorna fick det bli beige filt och två filtbitar på varandra, nynna lite och sy på måfå och hoppas att det blir lagomt brett, prova, klippa ut. Rundstickornas fodral är utan botten så att tråden kan sticka ut.


Det här systemet håller väl inte för evigt, men jag tyckte att det var rätt finurligt med tanke på den minimala arbetsinsatsen som krävdes... Version två komma noll kan brodera dit stickstorleken också på fodralen, men undertecknad har tömt ut sin pysslighet för julhelgen.

Inga kommentarer: