onsdag, november 25, 2009

mjuka, varma, snabba

eller
konsten att sticka mössa och vantar med bara räta maskor, med exakt tre nystan eco-ull.
I korgen låg tre nystan eco-ull och skramlade runt. De omformade sig snart till en basker/mössa, jag ville prova modellen att sticka kanten först och sedan ta upp maskor runt. Mössan blev så himla mjuk och varm och skön! Så fanns det lite garn över, så jag tänkte att vantar är ju alltid bra att ha. Och det räckte preciiiis till ett par alldeles lagom stora vantar. När jag sedan visade upp projekten för sticknoviserna i korridoren kom jag på att de faktiskt är stickade med bara räta maskor -perfekt om man hyser ett inre obehag inför att sticka avigt!



DU BEHÖVER
Strumpstickor nr 5
Rundsticka nr 5
3 nystan Eco-ull (=150 g), 1 nystan i färg 1 och 2 nystan i färg 2
3 knappar

Tips! När jag stickade på strumpstickorna gjorde jag så att jag hela tiden stickade 1-2 maskor från ”nästa” sticka, så att stickorna hela tiden flyttade sig en liten bit framåt i stickningen. På så sätt slipper man få en lös rand i skarven mellan stickorna.

MÖSSA
Med färg 1 lägg upp 12m på strumpsticka, sticka rätstickning fram och tillbaka i 164 varv eller så att remsan räcker runt huvudet och några centimeter till. Maska av och sy ihop kortsidorna överlappande ungefär 3 cm. Plocka med rundstickan upp maskor runt hela cirkeln, i överlappningen plockar du upp från den bakre remsan och lämnar överlappningen ”utanpå” stickningen. För mig blev det 156 upplockade maskor, vilket gjorde att det sedan i resten av stickningen fanns 4 maskor ”för mycket” för att minskningarna skulle hamna exakt jämnt. Mig gjorde det inget, utan jag använde dessa fyra som hjälp att se vart i varvet jag var, men om du vill få det helt jämnt så plocka upp 152 m (eller annat antal jämnt delbart med 8)!

Resten av mössan stickas med färg 2, med slätstickning runt runt. Använd rundsticka så länge det känns bekvämt, och byt sedan till strumpstickor.
Sticka ett varv. På nästa varv ökar du på var 8e maska (för att få lite extra pös på mössan).
Nu följer minskningsvarven enligt följande; *sticka tre varv vanligt, minskningsvarv*.
På första minskningsvarvet minskar du var 8e maska –samma maskor som du nyss ökade- genom att lyfta den maskan, sticka nästa, och sedan dra den lyfta över. Så följer de vanliga tre varven emellan. På nästa minskningsvarv minskar du var 7e maska, på nästa minskningsvarv var 6e och så vidare. Minskningarna kommer att ligga på samma ställe, ”över” varandra.
När du har minskat 4 gånger börjar du ha 4 varv mellan minskningsvarven.
Efter minskningsvarv 8 har du kvar 20 maskor (om du stickade med samma antal maskor som jag). Gör då enligt följande; sticka ett varv, minska = 10m, sticka ett varv, minska = 5m, minska igen till 3m. Dessa 3 m sättes på en sticka och så stickar du en kort snodd/i-cord. Maska av och fäst alla trådar.

Sy fast en fin knapp på överlappningen, och om du vill blocka mössan över en tallrik. Klart!
Men nog vill du ha vantar också..? Och du har ju garn kvar..? Dåså!


VANTAR
De här vantarna är ganska små (jag har små händer!), men om du behöver göra dem större är det bara att sticka en längre remsa, plocka upp fler maskor, ta av lite fler maskor för tummen, sticka fler varv och kanske ha fler minskningsvarv på slutet. Då behöver du nog lite mer garn också, för på dessa gick garnet nästan precis jämnt upp!

Lägg upp 12 m med färg 1 på stickan, sticka rätstickning fram och tillbaka i 48 varv, maska av. Sy ihop remsans kortsidor, fast utan överlappning denna gång. Om du har mer garn så gör gärna en överlappning! Men för mig räckte inte garnet till det.
Plocka upp 36 m runtom och börja sticka slätstickning med färg 2.
På varv 16 lägger du över 6 maskor på en hållare eller tråd, och lägger upp 6 nya. Se till att du placerar tumhålet där du vill ha det med tanke på vart du vill att ”ihop-syningen” av remsan ska sitta på handleden. För mig blev det så att om man tänker sig att stickan direkt efter ihop-syningen är sticka nr 1 så hamnade vänster tumme i slutet av st nr 1 och högertummen i början av st nr 4.
Förtsätt sticka slätstickning förbi tumhålet. 24 varv efter tumhålet (40 varv totalt) är det dags att börja minska. Fördela maskorna jämnt mellan stickorna, och så att de sitter så som du vill ha minskningarna.

Minska sedan enligt följande: på sticka nr 1 och 3 minskas över de sista 2 m på stickan genom att de två stickas rätt tillsammans, på sticka 2 och 4 minskas efter 1 maska nästa två genom att lyfta-sticka-dra över. Ursäkta om jag förklarar helt crappy…
Sticka ett vanligt varv, minska igen på nästa varv. Upprepa de två varven. När du genomfört det 4e minskningsvarvet har du 20m kvar. Sätt dem på samma sticka –varannan maska från vantens ovansida, och varannan från vantens handflatesida. Börja sedan i den ände av maskparaden som inte har garnändan du stickar med. Ta över två maskor på en annan sticka och dra den bakra maskan över den främre –utan att sticka dem. Ta över nästa maska, dra den bakre över den främre och så vidare tills du dragit alla maskor över.

Tummen: plocka upp de 6 maskorna på hållaren, och de 6 upplagda, och så en extra i varje sida = 14m. Fördela maskorna på tre stickor och sticka slätstickning med färg 1 (eller den färg du har kvar av) i 16 varv, minska sedan genom att sticka 2 rätta tills i två varv = 4m. Dra tråden igenom.

Fäst alla trådar, sy fast en knapp i sidan på varje vantmudd.

Gläds!

21 kommentarer:

Heldri sa...

Snygga!

Dödergök sa...

Sååå fint! Jag älskar det enkla och genialiska i designen. Egentligen är det lita magiskt att man kommer så långt med bara räta maskor. Tack för att du lyste upp min dag!

Beatrice sa...

Så snyggt! Kul med enkla lösningar!

Knit A Little sa...

Fantastiskt söta, den där baskern ska jag nog absolut försöka mig på! :)

Emmas dagar sa...

Så fint!

Unknown sa...

Ofte er det enklaste, det finaste. :-)

Sunna sa...

Tack för ett kanonmönster, jag har det redan på stickorna

Varkenoch sa...

De är verkligen jättesnygga! Baskern hamnar på min att göra-lista.

Storasyster sa...

Angående strumpstickor och problematiken med att det blir löst i skarven mellan stickorna. Släng alla strumpstickor och skaffa dig en magic loop! Det är helt underbarat. Du kan sticka ALLT på rundsticka med flexibel slang och som du bara byter stickor på.

maria carlander sa...

Tack alla, vad roligt att ni gillar dem! Ett lycka till till er som ger er på mönstret -hojta gärna om det är något som inte stämmer, och sen får ni gärna länka och visa upp era kreationer!

meholmes sa...

Wonderful pattern. I am learning to read Swedish and enjoying your patterns. Tack.

by Caloweena sa...

Underbara vantar! Har påbörjat ett par efter ditt mönster och kommer såklart lägga upp bilder på min blogg (med länk till din) så snart de är klara! http://bycaloweena.blogspot.com/

by Caloweena sa...

Nu är de klara! Resultatet:
http://www.bycaloweena.blogspot.com/

PIM VALBORGSDOTTER sa...

Hej-jag gillar din blogg. Är ny här på blogger.com-en superblogg som skall hålla mig ajour en lång tid framöver hoppas jag! Heter pimspearl.blogspot.com, så WÄLKOMMEN att titta in hos mig! Jag gillar många hantverk-även sticka,sy,brodera mm. med flera!

Linisen sa...

Åh, vad glad jag är att jag ramlade in på din blogg. Surfade runt på måfå på jakt efter något roligt vantmönster och föll pladask för din design av både mössa och vantar. Jag har inte någon egen blogg att länka till, men mejlar gärna en bild om du är nyfiken - bara hojta till och berätta hur jag ska gå till väga i så fall. Ett foto ligger förresten redan i mitt handarbetsalbum på Facebook (vet inte om länken funkar, men gör ett försök) där jag såklart också har tipsat om dig och din blogg. Tusen tack för instruktion och inspiration!

Maria sa...

Hej! Hittade din blogg tack vare "en liljekonvaljemö..." och det är jag glad för. Vilken fin basker och tillhörande vantar! dem blir jag sugen på att sticka.
Ha det gott!
Maria

Anonym sa...

å vad fin! Försöker mig själv på som nybörjarstickerska. Ska nu plocka upp maskor. Hur många varv gjorde du ökningen i ungefär? innan du började minska av. Skkulle vara JÄTTE snällt om du ville skriva detta till mig.
Tack på förhand!

/ garrvett@hotmail.com

Jenny sa...

Gillar designen! Jag har precis repat upp en basker jag stickat i patentstickning i silke alpaca... Den blev för tung, jag tror att din modell kommer att passa bättre. Och den här vintern lär det behövas varma mössor!

Jenny sa...

Nu är den klar! Först plockade jag upp alldeles för få maskor så jag fick repa upp igen. Men nu är jag nöjd! Ska genast sticka en till i lite tunnare garn. http://picasaweb.google.com/lh/photo/5EIU0JD95UcRPfdmwDJMeA?feat=directlink

Eibon sa...

Tack! Vilket toppenmönster på toppenmössa! Jag stickade min första av växtfärgade restgarner jag hade liggande i en låda. Jag är en hyfsat orutinerad stickare som behöver enkla, lättförståeliga beskrivningar. Denna var precis det! Nu funderar jag på att hitta nåt lyxigt mohairgarn och ro ihop en glamourbasker!

Eibon sa...

Tack! Vilket toppenmönster på toppenmössa! Jag stickade min första av växtfärgade restgarner jag hade liggande i en låda. Jag är en hyfsat orutinerad stickare som behöver enkla, lättförståeliga beskrivningar. Denna var precis det! Nu funderar jag på att hitta nåt lyxigt mohairgarn och ro ihop en glamourbasker!