söndag, september 05, 2010

ljusa färger en grå dag


Långhelgen lämnar mig utvilad och söndagslat. Tittar bland härvor och nystan och undrar vad jag vill mest. Förutom att sitta i soffan, grubbla, och egentligen helst resa bort ett tag. Men i frånvaron av äventyr får en gammal jordglob lysa bredvid ljusgröna luktärtor, den röda lampskärmen med bollfrans -mitt bästa sommarloppisfynd- ge ljus åt min hall, och jag undrar om jag ska repa upp den randiga tröjan som kanske egentligen är rätt fin men samtidigt inte en jag skulle komma att använda särskilt ofta. Och då kanske jag hellre vill göra en annan tröja som är röd och vit men mönstrad på annat sätt.


Stickorna är urdragna, första steget taget. Men innan hundratals meter garn frigörs så greppar jag de svarta nystanen som innan sommaren var min första stickade tröja -den som aldrig användes. Nu blir de till något enkelt, oavancerat, något för långa kvällar med te och film. Eller en eftermiddag som den idag.

1 kommentar:

Anonym sa...

Nä, men inte ska du väl dra upp den randiga tröjan. Den fina.