söndag, september 18, 2011

på botten av korgen



En bra sak med plockandet, förutom att det är lugnande, är att jag hittar alla de garner som jag glömmer bort med jämna mellanrum eftersom de inte ligger högst upp i korgen. I början av mitt stickande letade jag alltid garn på loppisar och hade turen att hitta en del bra (och en del mindre bra). Nuförtiden är jag (1,) för lat och (2,) för kräsen för att leta så engagerat på loppisar och det är dessutom (3,) för många som letar för att det ska finnas mycket mer än vävgarn kvar.

Vid garnkorgsinventeringen häromdagen fastnade min blick på en stor kon med enkeltrådigt ullgarn i en fantastisk varmgul färg jag hittat under en tidig loppisvandring, och jag drabbades av plötsligt behov av att göra något av det. Men vad gör man av väldigt mycket enkeltrådig ull som inte är sådär riktigt jättemjuk? Jag funderar på en absurt stor sjal.

Har du ett schysst mönster att tipsa om?
Vad skulle du sticka/virka/kroka av hela den gula härligheten?

5 kommentarer:

Agata sa...

Vilken ljuvlig färg!

Ett fint sjalmönster Eliina shawl eller Seraphim shawl. Jag skulle välja någon av dem. Finns på Ravelry.

Visst har det blivit svårare att göra fina garnfynd på loppis. Tur är väl det när hemmet är fullt av garn och stickerskan saknar sprutt.

Hoppas det blir något tjusigt av garnet!

Liljekonvaljemö sa...

Läser ofta men skriver sällan kommentarer.
Håller med om färgen, den är fantastisk. Jag skulle sticka Tread Softly Mystery KAL vilket är en cirkelsjal (från Raverly). Sådana typer av sjalar är fantastiskt vackra men drar alltid ohemult mycket garn.

garnlek sa...

Håller med. Det har blivit svårt att hitta fint och tillräckligt mycket garn på loppis. Priserna har höjts och jag färgar om, tvättar eller fryser in evt fynd direkt av rädsla för ovälkomna flygfän i min stash. Och inte behöver jag heller mer garn. Lådorna är mer än överfulla. Det är av bara vanan som jag kollar.
Sjal är det naturliga svaret på din fråga, men jag tänker ibland att en tråd ullgarn och en tråd lingarn (gären bättre sortens vävgarn) kan bli fint i en mer stabil koftjacka.

Julia sa...

Vilken snygg färg! Vet inte om det är löven, eller något annat, som får mig att varje höst förälska mig i senapsgult, rostorange och plommonlila? :)

Ilsefin sa...

Underbar färg! Vilket fynd! Varför inte sticka en filt/pläd att kura under i soffan? Kanske med dubbelt garn om det är väldigt tunt.