tisdag, september 13, 2011

skillnad

Ser du någon skillnad på dem? Titta igen.

När jag köpte min första slända (som jag aldrig använt eftersom jag vann en finare och nättare av viffla) hade någon demonstrationsspunnit lite garn på den. Det garnet passade fint att använda som provtråd för att testa tvinningstekniken "navajo plying", eller kedjetvinning. Man gör öglor när man spinner, och av ett enkeltrådigt garn blir det ett tretrådigt. Tekniken är framförallt bra för att behålla färgsegmenten i ett skiftande garn.

Jag satte igång och försökte, men det funkade liksom inte, garnet ville bara dela på sig igen. Envis som synden gjorde jag klart provet och härvade upp det. Det såg ut som om jag försökt tvinna en olydig pudel (bild ett).

När jag granskade garnet närmare såg jag att den som demonstrationsspunnit hade spunnit medurs. Jag spinner alltid mina enkeltrådiga moturs, och sedan tvinnar jag medurs vilket ger ett z-tvinnat garn. Eftersom jag alltid är normen i min värld slog det mig inte ens att titta på garnet innan jag började tvinna det medurs som vanligt. Resultatet var helt överjävligt knorvligt, som det antagligen alltid blir när man försöker både spinna och tvinna garnet åt samma håll.

Jag tog och repade upp det och tvinnade det åt andra hållet och den olydiga pudeln blev en smålockig tax (bild två). Så mycket bättre. Jag är inte så förtjust i tekniken ännu, känns som att den skulle vara enklare på spinnrock där man har båda händerna fria på ett annat sätt, men det känns bra att förstå hur den funkar.

4 kommentarer:

kamilla sa...

de garner som jag har spunnit har jag också tvinnat med navajo, men den är lite jobbig på slända, jag ser fram emot att testa den på spinnrock istället, tror att det är betydligt trevligare.

Dödergök sa...

Vad duktig du har blivit! Jag är jätteimponerad. Vilka framsteg på kort tid liksom. Min spinning kom av sig när vi flyttade, men jag hoppas att den vill komma tillbaks när det lugnat ner sig lite.

Ellinor Landmark sa...

Snyggt!

Jag har provat najavo både på slända och spinnrock och det blev lite lättare med slända tyckte jag. Det finns en film som visar hur man gör det samtidigt som man spinner! På spinnrocken ville Arvid, två år, stå för snurrandet vilket resulterade i aningens ojämn ihoptvinning :)

Cecilia N sa...

Det kan ju varit så att den som varit före i spåret hade tänkt sig entrådigt också ...

Jag gjorde ett test med navajo på slända (snigelsländan) häromdagen och det kändes väldigt bökigt. Kanske för att jag bara gjorde en dryg halvmeter så jag inte hann in i lunken. Och för att det blir väldigt trist lunk med snigelsländan.