tisdag, november 15, 2011

Tokyotofflor

Material
100g tovningsull, varmvatten, såpa, en snutt röd tråd, envishet

Tid
3timmar för den första tofflan, 1 timme för den andra (väldigt mycket förbättrad teknik från min sida)

Metod
Man klipper ut en plastfot större än ens egen, lindar ull kors och tvärs runt den och börjar sedan vattna med såpvatten och gnugga ihop den. Linda in den i frottéhandduk och hårdhänt rulla var en framgångsrik teknik.

När ullen sen filtat sig runt plastbiten klipper man hål ovanpå och drar ut plasten, fortsätter rulla och gnugga. Jag vände också toffeln utochin nånstans i mitten av processen eftersom den var jämnare och snyggare på insidan. Sist satte jag den på foten och gnuggade för att fixa så att den passade just mig. Avslutning med att klippa till öppningen runt ankeln och sy två små stygn på "åsen" ovanpå.

Kanske världens bästa julpyssel, jag älskar dem!

12 kommentarer:

Linda sa...

De är ju riktigt snygga. Röda tråden är verkligen pricken över i:et !

by Caloweena sa...

Superfina!

Otaliga projekt sa...

Kanon! Jag var sugen att testa ända tills jag läste igenom mönstret en gång extra. Då såg jag det! Ordet tålamod. Vi är så inte överens vi två.
Men jag gläds med dig och hoppas att jag kommer att mogna och få mer tålamod. Då ska jag också göra sådana.
Sarah

Anonym sa...

Fantastiskt fina! Ser riktigt mysiga ut också :)

lotta n sa...

Dom är verkligen jättefina!
Den lilla röda tråden blir som en juvel till tofflorna.

Anonym sa...

Ursnyggt!

Clara sa...

Du är så himla bra på att göra genialt enkla snygga saker!

duBedåre sa...

Herlige! Rett og slett. Du er flink!

Anonym sa...

Så fina! Du är duktig på tofflor. Och få saker är väl så vackra som naturell, grå ull?

Cecilia N sa...

"Man klipper ut en plastfot större än ens egen"

Asså, det är ungefär där jag fastnar. Jag har för mycket av naturvetare och exakthet kvar i mig för att klara ett sånt recept.

Och så föstår jag inte om det är sulan du menar: man gör alltså i så fall två sulor omslutande en plastsula och så klipper man upp den ena och så blir det en sko?
Mysko ...

maria carlander sa...

cessi: det är magi :)
Jag ritade utanför min fots konturer ungefär 2cm runtom (som sömsmån), lindade sedan ull kors och tvärs runt så att plasten täcks helt.

När du filtat ihop det så att det är rätt konpakt klipper du ett ca 10 cm långt, längsgående, snitt på en sida (toffelns ovansida blir det då), inte prick mitt på utan en bit bak mot hälen.

Du drar ut plasten som skapat en "ficka" i ullen -nu har du en platt men 3dimensionell toffel! Testa så får du se att det funkar :)

Landsvägsungar sa...

Vad kul att hitta din blogg, massor emd fint ocj jag blir såå inspirerad, bla tovade tofflor har jag i min plan. fina saker du gör!:O) Maria