tisdag, juli 17, 2012

vedugn


En av kursens höjdpunkter var att få vara med och köra en vedugnsbränning. Det vanligaste för keramiker idag är att man bränner i elugn (och det gjorde vi också mest), men man kan också bränna med gas, ved och andra sorters ugnar.

Under morgonen och förmiddagen sattes ugnen, och sen började vi elda. Och elda och elda. Det var en magisk kväll med jordgubbar, ost, vin och eldning. Ugnen ska sakta ta sig upp till 1300 grader för att godset ska brännas och glasyren smälta. Lågorna som drar förbi sakerna för med sig aska som smälter in och bildar en egen färgskiftande glasyr på den råa eller glaserade leran, och det kan bli hur vackert som helst. Och också riskabelt, för man har långtifrån samma kontroll över en vedugn som över en elugn.


För oss blev det en flopp... Efter många många timmars eldande hade ugnen fortfarande inte kommit över 1000 grader, och läraren och assistenten valde att sätta stopp, vi fick helt enkelt ge upp. Nästa dag kunde ugnen öppnas och vi såg hur askan lagt sig på vårt gods. Det hade blivit hur snyggt som helst. Så vi får leva oss in i det, och hoppas på att framtiden kan erbjuda fler möjligheter till vedbränning. Intressant var det oavsett.


4 kommentarer:

Cecilia N sa...

Härliga bilder på alla inläggen och så snygg tekanna! Jag skulle vara så mallig att jag gick av på mitten om jag hade gjort den, så det får du också vara.

Var försiktig med mitten bara, jag vill ju du ska vara hel.

Cecilia N sa...

Äsch, glömde fråga.

Ni kom inte upp i tillräcklig temperatur. Vad innebär det för resultatet? Att inte glasyrerna smälte som de borde eller att leran blev på ett sätt som den inte borde eller?

Skryt gärna med dina kunskaper så jag också får ett uns vetande.

maria carlander sa...

Tack! men det är inte min tekanna denna, jag gjorde en som brändes i elugn (bild kommer framöver).

Precis, den låga temperaturen innebar att glasyrerna inte smälte. Så det går absolut att bränna godset en gång till, i vilken ugn man har tillgång till. Men vi hade för lite tid kvar på kursen för att hinna det tyvärr.

Cecilia N sa...

Oki, tack för info och ser fram emot att få se din tekanna.