lördag, januari 19, 2013

pappas muggar

Jag längtar till verkstan. Det kommer att bli en av de bra bitarna med att bli student igen -mer verkstadstid. Sist försökte jag mig på att göra raka utställda glas/muggar. Det är en svår form för mig, jag har försökt en massa gånger att få till ett bra och harmoniskt förhållande mellan höjd och bredd, mellan botten och öppning, väggens lutning i förhållande till höjd och bredd. De flesta försöken har hamnat i slaskhinken.

Det behövs nog lite kamp till innan jag hittar rätt och det känns naturligt i händerna, men jag har fått till en okej början nu -de här klarade sig längre än vanligt i alla fall. Några exemplar dog visserligen i dekoreringsprocessen när jag testade olika varianter innan det blev den här klassiska enkla, och ett par släta helt utan ristningar, men ovanligt många står nu på torkning och väntar på att finputsas.


Muggarna är tillkomna med tanke på min pappa som sedan många år varje kväll gör tre glas te (nota bene: inte tre glas efter varandra, nej tre glas samtidigt) i höga latteglas. Tänkte att jag ville testa att göra en variant i keramik, så kanske blir några av dem en present till pappa framöver. 

7 kommentarer:

Futu sa...

jättefina!

Eva-Karin sa...

Ser ju jättefina ut. Det lönar sig att vara enträgen.

Kristina sa...

Din pappa kommer att älska dem! Hoppas jag. =)

med nål och tråd sa...

vilken möda, skönt att det ger resultat tillslut

Paula sa...

ja, det kan vara ett väldans trixande innan man får till forman som man tänkt sig. Dessa blev verkligen fina! Gillar glas-varianterna!

Anonym sa...

hej
gjutjärns ljustakarna och vita kammarstkarna är så fina ,var finns dessa att köpa .över nätet kanske ?och pris på en eller flera.
fint hantverk med både lera och virkning/stickning
har hittat din blogg här idag .
Vänligen lisbeth
lisbeth_karlsson28@hotmail.com

maria carlander sa...

Hej Lisbeth!
Vad roligt att du gillar ljusstakarna!

Just nu är de slutsålda, men jag ska göra fler så fort jag hinner.
Än så länge har jag ingen webbshop, men jag jobbar på det! Keramik är ju lite vanskligt att skicka, men jag håller på att ta reda på hur man bäst ska göra det.

Du får gärna kika in på bloggen framöver, den kommer uppdateras med info så snart man kan köpa mina saker!

Allt gott,
Maria