måndag, april 29, 2013

godmorgon!

För några år sedan bodde jag i en korridor där det fanns en kille som inledde varje måndagsmorgon med att proklamera 'Ny vecka - nya möjligheter!'. Vi stönade allihopa åt honom, men tyckte nånstans att det var ju ganska härligt också. Och sen blev det en tradition med hans utrop, det kändes liksom inte rätt om han inte sa det, så då fick man påminna honom om han glömde bort det. Ibland kommer jag och tänka på det på måndagsmornarna och säger det i huvudet och blir lite glad.

Jag börjar Valborgsveckan med morgonträning (omg, hurtigt i överkant) och nu min favoritfrukost för tillfället: keso, äpple och kanel ur den lilla blå favoritskålen jag gjorde förra sommaren på Capellagården. Och med te ur min nya favoritmugg som jag tyvärr inte gjort själv utan som är skapad av den fantastiska och fantasifulla keramikern Marie-Louise Sundqvist! Älskar de nyfikna och småsorgsna igelkottarna.


Det här är nog nästan det enda jag har i keramik som en annan (riktigt) keramiker gjort. Antagligen för att jag är så jädra snål. Men åh, det är ju som alla säger, något helt annat att dricka ur och använda något som är handgjort. Det är något med det ickeperfekta och det vackra som blir något ännu mer tillsammans. Och det är så roligt att ha något som någon annan har gjort med sina egna händer.

När jag slutade på mitt jobb fick jag önska vad jag ville ha i avskedspresent och då önskade jag mig ett presentkort på hantverksbutiken Öster om Ån här i Uppsala. Sen dess har jag gått och myst och tittat och funderat, kollat in nya saker som kommit in. Förra veckan såg jag dessa och blev så förtjust i dem! Så då löste jag in ena halvan av presentkortet och tog med två av dem hem. Gillar. Och så har jag dessutom en peng kvar på presentkortet, så jag kan fortsätta att mysa runt och fundera.


Som synes på en översta bilden ska dagen tillbringas framför datorn, det ska fixas med anteckningar och kollas igenom gamla föreläsningar om snö och is och Sveriges landskapsutveckling. Jag ser mer fram emot ikväll när det är föreläsning av Nina Björk i min andra kurs!

5 kommentarer:

Eva sa...

Vilka underbara muggar!!!
Och jag som är både mugg- och igelkottsfantast...
Och Uppsala (är det väl? Eller gör jag bort mig nu...) har jag bott i...
Hmmm.... Kan man få presentkort även om man inte har arbete att sluta på tror du?;)
Härligt sätt att börja veckan med sådant utrop!

Emelie sa...

Jag har alltid undrat över såna dekorer på muggar, är de målade med dekorfärg tror du? Eller hur får man till det?
Över glasyren?

med nål och tråd sa...

Men hörredu, jag undrar om vi har pluggat samma. Det låter lite som det. På Geo i uppsi.

Lindha sa...

Jag köpte en av M-L med små bulliga giraffer på häromveckan, det är favoritkoppen för tilfället. :-)

Ozzys mor sa...

Men ååå vilka underbara muggar <3