fredag, februari 07, 2014

en dröm om kallare dagar

Studierna stjäl alla mina timmar under denna mest intensiva kurs jag tror att jag läst. Eller så har jag bara glömt hur det var att börja läsa ett nytt ämne. Och att det är snart tio år sedan jag läste matte på gymnasiet gör sitt till i förvirringen när logaritmer, derivator och annat som jag trodde jag lämnat bakom mig för alltid (och hjärnan nickade och kickade ut den kunskapen lagom till första backpackerresan efter studenten) gör ett brutalt gästspel den här terminen.

Jag önskar mig mer tid till hantverk, bloggande och turer bland årstidsförvirrade småfåglar och gnistrande grenar. Men nu är grenarna snöfria igen, det regnar från grå skyar och jag sällar mig till småfåglarnas förvirring.


Men så läser jag alla kommentarer om min tröja i förra inlägget och blir så himla glad! Tack, ni är så fina allihopa! Några frågade om mönstret, och det är verkligen enklast möjliga, jag testar mig fram och provar tröjan längs vägen. Har du inte stickat en tröja uppifrån och ned utan mönster kan jag verkligen rekommendera det! Det kan krävas att du repar upp och gör om, men du får en tröja som passar just dig. Och just därför är det lite svårt att göra ett fast mönster för en sån tröja -din kropp ser antagligen inte ut exakt som min! Skulle bli extremt förvånad då.

En enkel instruktion är att lägga upp så många maskor som med dina stickor och garn blir en lagom halsöppning och sen sticka ett par varv (för rullkant) eller göra en liten bit resår. Sedan placera ut 4 markörer som visar gränsen mellan ärm-fram-ärm-bak (jag brukar dela maskantalet på 6 och använda ca 1/6 per ärm och ca 2/6 per framsida och baksida, ger en ganska fyrkantig halsöppning). Sedan ökar jag genom att sticka 2rm i samma maska på båda sidorna om markörerna = 8 ökningar, och så kör jag vartannat varv ökning, vartannat varv ingen ökning.


Fortsätter så tills oket går att ta ihop under armarna, sätter över ärmmaskorna på trådar och stickar kroppen runtrunt till lagom längd, avslutar med rullkant eller resår. Tar upp en ärms maskor, stickar ärmen nedåt och minskar under ärmen så att den blir smalare längsmed, avslutar på valfritt sätt och gör likadant med andra ärmen. Visalisa har en bra lite fylligare instruktion för att improvisera fram en tröja uppfrån, och Tant Kofta har riktiga häften och kurser om man vill ta den vägen! Men annars är det bara att sätta igång och testa -känns en vuxentröja stort kan man göra en liten barntröja för att öva. Pepp-pepp! Alla borde ha en bra baströja gjord för just dem!

3 kommentarer:

Manduzana stickar sa...

Om jag har förstått det hela rätt så bor vi i samma stad, och jag sällar mig också till dig och småfåglarna. Det ska inte regna i februari!

Anonym sa...

Tack! Nu så blir det ett försök här med.
Maran

Anonym sa...

Tack. Ska testa din beskrivning av tröjan.