lördag, januari 03, 2015

ett envist ufo

En gång för länge sedan, kanske var det hundra år sedan, kanske var det två, stickade jag nästan klart min Sergeltröja. Men den vart liksom... inte helt hundra. Skum passform, bylsade över ryggen, och så kunde jag inte bestämma mig för hur jag skulle göra halsringningen.

Jag gömde den, tog fram och tittade på den med längtan och obeslutsamhet då och då, men utan att kunna uppbåda viljan att göra något åt den. Men nu känner jag att det är dags!



Efter senhöstens/tidigvinterns stickande av småprojekt som (fortfarande obloggade) sockar och mössor längtar jag efter ett större projekt igen. Och så tycker jag fortfarande att den där tröjan är så himla fin att jag vill ha den klar. En tunnare ulltröja att varva med min(a) isländska med vore dessutom topp.

Så nu har jag provat, funderat, skrivit upp siffror och mått och är alldeles snart i färd att repa upp hela tröjan och sticka om den från början. Kanske sparar jag ärmarna och bara stickar dem lite längre, jag får se. Det här med stickfasthet har ju en viss tendens att skifta lite över åren. Håll tummarna för en gör-om-gör-rätt-succé!

10 kommentarer:

Anonym sa...

Snälla skriv upp hur du gör! Har varit den finaste tröjan jag nånsin sett sen jag fick syn på din blogg för ett par år sen. Skulle vara så kul att få sticka den nån gång! /Ellen

Anonym sa...

Håller fullständigt med "Ellen" här ovanför. I särklass den finaste tröja jag sett och vill sticka en alldeles egen. Du är så duktig att komponera mönster! Jag köper glatt och villigt ett ex av beskrivningen om du orkar skriva ner det :) Kram från Norr

Anonym sa...

Din tröja är fantastiskt snygg! Jag köper också gladeligen ett mönster :) AC

September sa...

Jag håller såklart tummarna nu och tror du får till den. Och så håller jag med de andra om att jag så gärna köper mönstret, den här tröjan blev jag tokkär i när jag såg den första gången.

Rumpetuss sa...

Tröjan kommer bli galet fin!!!

Kaylovesvintage sa...

looks so pretty and I love the colors

Solveig Lövendahl sa...

Alltså Sergeltröjan kan vara den finaste tröja även jag har sett. Har funderat ibland på om jag ska fråga ifall du vill göra en liten en på beställning, men du tar väl inte beställningar eller? Underbart fin är den iaf!

NInaerika sa...

Här en till som är intresserad av mönstret! Mot betalning, ja tack!

Anonym sa...

Jeg er også meget interesseret i mønstret, og mod betaling naturligvis.
Bedste hilsener fra Julie

Anonym sa...

Jeg er også meget interesseret i mønstret, og mod betaling naturligvis.
Bedste hilsener fra Julie