fredag, februari 06, 2015

stjördal


Innan året bytte siffra kollade jag igenom gamla sparade mönster och bilder på datorn för att leta inspiration till ledighetsstickningar och hittade ett gammalt norskt mönster jag sparat på datorn för länge sen. Barnkoftorna från Stjördal hade ett så fint flerfärgsmönster som jag fastnade för.

Med lite lätt mönsterförändring, och in med en idé om en dubbelstickad mössa, så blev det kanske min finaste mössa hittills! Lite extra nöjd är jag med minskningarna i toppen, ett kryss som både bryter av och passar in i stilen. Lite gammal skidmössa liksom. 


Sist plockade jag upp maskor runt uppläggningskanten och stickade på en "halv" innermössa som gör mössan tokigt varm och skön. Eftersom kanten viks in när man tar på sig mössan sydde jag aldrig fast den, var rädd att sömmen skulle få mössan att bubbla sig när man drar på sig mössan, eller när storleken ändras lite. Funkar fint! Nöjd!

Garn: det vita och röda är dubbla trådar av Kampes 2-trådiga, det beiga är Novita Suomivilla, tretrådig riktigt mjuk och stunsig ull
Stickor: nr 4 till själva mössan, nr 3½ till innermössan 
Mönster: Flerfärgsmönster från Stjördalskoftan

7 kommentarer:

med nål och tråd sa...

Himlarns så fin!

gema sa...

Beautiful¡¡¡
Love the colors...

Rumpetuss sa...

Hur fin som helst!!!

Helga sa...

Jättefin! Roligt med gamla mönsterbilder också :)

Dödergök sa...

Älskar allt med den här, från idén till utförandet. Och den passar dig så himla bra. Du levererar och inspirerar som vanligt! <3

Manduzana stickar sa...

Så snygg! Du kan verkligen det här med att inspirera :)

Lucy sa...

Beautiful. You are so inspiring. *sigh*