måndag, oktober 12, 2015

beslut

Först och främst ett stort tack till er som har delat med er av era tankar och reaktioner på mitt förra inlägg om sponsring och reklam. Kommentarerna spänner över hela skalan, från tankar om att jag genom belysandet av processen står vid sidan av den, via röster för att det viktigaste är att vara öppen och problematiserande, till att själva inlägget och omnämnandet av garnet/företaget är reklam i sig.

Det svåraste, för mig, är att jag kan hålla med alla.

Jag tror att en kärnfråga, som jag inte reflekterade kring i förra inlägget, är Vad räknas då som reklam? Så som jag definierar reklam så handlar det om köpt utrymme och/eller köpta omdömen. Om jag berättar lyriskt om min kompis x som säljer de mest fantastiska y, så gör jag i vardagligt tal reklam för den kompisen. Om jag berättar att jag tokgillar plötulopin som jag stickat mina isländska tröjor i och länkar till den hemsida jag köpt garnet från så gör jag, i samma vardagliga användning av ordet, reklam för både garnet och hemsidan.

MEN, att fritt och ärligt berätta vad man gillar är inte reklam i ordets kommersiella betydelse - och det är den kommersiella betydelsen som är det som reklamfri blogg handlar om. Reklam i den meningen handlar om att jag upplåter utrymme i form av annonsplats, eller plats i mina texter/bilder, för ett företag eller en produkt - i utbyte mot något. Och det har jag inte lust att göra. Andra gör andra val, och det är helt okej.



Det kluriga med garnet jag fått skickat till mig är att det ligger lite i båda facken. Å ena sidan använder jag bara garnet om jag känner för det, och jag berättar helt ärligt och fritt vad jag tycker om det (i förra inlägget nämnde jag både garn jag gillade och inte gillade) och skriver eller gör inget för att få eller behålla garnet. I den meningen gör jag inte mer reklam för det här, än för allt annat jag skriver om på bloggen. Det är med andra ord den vardagliga form av reklam som är "okej", och det är det här som har fått mig att känna att jag kan fortsätta ta emot de sporadiska paketen utan att vara sponsrad eller göra reklam - för att jag helt enkelt hanterar det så. 

Å andra sidan går det att hävda att det finns en aspekt av kommersiell reklam i det här också. Genom att jag ursprungligen inte har valt att köpa garnet själv eller fått det av en vän, utan av en kommersiell aktör, så ger jag dem ett annonsutrymme i min text när jag nämner att jag stickat i deras garn. Jag har inte fått betalt för att skriva det, jag är ärlig i mina åsikter, men om de inte hade skickat garnet till mig hade det heller inte blivit omnämnt på min blogg. Reklam via omvägar.

Jag har skrivit till företaget och begärt att garnpaketen ska sluta komma. Jag har aldrig gjort reklam i meningen att en åsikt har varit köpt, och nu får det kompletteras med frihet från reklam i meningen att ett utrymme/omnämnande inte har kommit till genom att jag fått något skickat till mig. Det här var ett lätt beslut just i det här fallet (med hjälp av er input!), jag har inte valt samarbetet med företaget och har inget särskilt intresse av att fortsätta det.


Däremot är det ruskigt mycket svårare tycker jag när det gäller andra områden. Kan man ta emot ett ex av en bok för recension (har hittills bara hänt mig en gång)? Jag tycker att bokrecensioner är superbra, de kan lika gärna leda till att man vill köpa/låna boken som att man inser att den inte är något för mig. Kan man starta ett samarbete med någon sympatisk liten garntillverkare, spinnare eller färgare som man själv genuint gillar och önskar att det ska gå bra för, och när man "ändå" vill använda deras garner mycket får man "som tack" rabatt eller gratis garn då och då?

I båda fallen handlar det om ärliga och oköpta åsikter, men med ett kommersiellt intresse i bakgrunden. Och det är nog den form av reklam som jag själv tycker bäst om, om man nu vill rangordna. Jag tycker inte att det är det minsta fel med varken bokrecensioner, samarbeten eller annat som får stick- och hantverksvärlden att bli större och vackrare! 

Kanske stryker min reklamfri blogg-banner med någon gång om jag får chansen till ett superfint samarbete med någon i framtiden, kanske fortsätter jag som nu. Men nu är det i alla fall slut på garnpaketen, och oavsett vad som händer så kan jag i alla fall lova att köpta åsikter och omdömen pysslar jag aldrig med, och inleder jag någon gång ett samarbete eller recenserar en bok så berättar jag storyn runtomkring.

5 kommentarer:

mads sa...

Klokt och bra skrivet! Ja, det är snårigt det där, och just därför blir jag glad över att du är så öppen och transparent (off topic: alltså det ordet får mig alltid att tänka på genomskinlig bokplast och får mig att minifnissa lite, men just här passar det ordet, right?).

Jag tror öppenhet och ärlighet är rätt väg att gå, oavsett vilka val man gör. Och som vanligt: tack för all stickinspiration!
/madeleine

LingonKarins sa...

Hej Maria!
Din blogg är en av mina absoluta favoriter! Bland annat för att du ger uttryck för värderingar som bland annat går emot kommersialism och står upp för människors lika värde (+ att du naturligtvis gör såå fina saker!). Skulle man leva efter att inte göra reklam på det sätt som ordet vardagligt används så skulle man ju aldrig kunna nämna ett enda märke och det skulle ju blir tråkigt. Det är ju ofta en del i att bli inspirerad, att få veta vilket garn som använts till ett projekt. Det finns ju också en glädje i att ha upptäckt ett fint garn och att få dela med sig av den upptäckten :). Fortsätt vara tydlig om det skulle dyka upp någon form av sponsring och fortsätt med dina fina inlägg!

med nål och tråd sa...

Jag tog emot garn en gång och kände att det var konstigt hela vägen igenom att sticka ett mönster som jag annars aldrig skulle ha stickat och sen kände mig tvungen att skriva något bra om det hela fastän jag inte var nöjd med tröjan. Det kommer jag inte att göra om. Böcker däremot ser jag annorlunda på. En bok som jag ändå kommer att köpa och som kommer från Hemslöjdens förlag som står för god kvalitet då tackar jag gärna ja.

Elin | Maytember.se sa...

Knepigt, intressant. Tycker som ovanstående att öppenhet är grejen, oavsett vad man väljer att behålla. Jag skulle nog ha svårt att neka gratis garn, men när man tänker närmare på det får du ju det skickat till dig för att de är ett vinstdrivande företag, inte för att de gillar dig som person...
Tack för underbar blogg och så bra pinterestinspo!

Anonym sa...

Bara ATT du diskuterar och formulerar dig är intressant i sig. Reklam är knepigt (men huvudsakligen är jag emot). Öppenhet a och o, tycker jag. Jag skulle aldrig i livet vilja läsa om slöjdade saker, där någon försöker sälja en produkt utan att berätta det. Eg inte ö h t. Slöjd och reklam, känns som om det finns en motsättning bara i det (men det är väl mina egna konnotationer). Är så trött på det här genomkommersialiserade samhället, där det känns som om alla vill tjäna pengar på en,
Tack för en jättefin blogg! /Teresa