torsdag, oktober 01, 2015

min vän Totoro

Äntligen trillar projekten in på bloggen, ett efter ett, färdigstickade, blockade och tillslut bloggade. Först då känns de färdiga på riktigt, och jag kan börja använda dem ordentligt. Eller i det här fallet, skicka dem till mottagaren.

Lillasyster önskade sig Totorovantar i födelsedagspresent. Och jag började sticka. Till födelsedagen i april hade jag drygt en vante. Och sen tog det stopp. Hu ett så tråkigt stickprojekt. Lite för långa enfärgade avsnitt för att det ska flyta bra, och ett fullständigt oregelbundet mönster som kräver att man hela tiden sitter med näsan i diagrammet. Som färdiga tycker jag att de är fina!



Som mönster har jag utgått från detta, men ändrat lite för att förstora det. Jag gillade inte bården med bokstäverna, så gjorde ett enkelt mönster istället, ändrade mönstret i handflatan, gjorde både totoro och paraplyet lite större och fixade runt med lite annat. Tyvärr är de ändå verkligen på gränsen till för små, och sitter inte särskilt skönt eftersom de saknar tumkil... Jag tänker hoppas att de sitter bättre på mottagaren, stänga öronen, riva mönstret och aldrig sticka det igen.

Garn: Kampes tvåtrådiga ull
Stickor: nr 2½
Mönster: Norwegian Totoro Mittens, omgjort

Inga kommentarer: