lördag, december 04, 2010

direktimport

När jag var iväg till österlandet så fäll min blick på många vackra saker, och några av dem fick åka med i ryggsäcken hem. På en marknad hittade jag en påse med hundratalet obehandlade träknappar, för det facila priset av sju kronor. Det var för bra för att kunna motstå. Jag tycker om det enkla i den rundade formen och hur de går från ljust trä till blandat till mörkt, nog med knappar för mängder av koftor och projekt. Och från samma marknad fanns ett par finskor i ull med löstagbara clownbollar som också följde med.


På slutet av resan fann jag de vackraste vackraste kuddfodral jag någonsin sett, handbroderade i ull genom att man skjutit en liten krok genom tyget och dragit med sig tråden, fick jag förklarat för mig, och resultatet liknar täta kedjestygn. Jag har alltid varit svag för svenska yllebroderier och folkloristiska mönster, kurbitsar och blomsterslingor, och de här (om än inte det minsta svenska), de var helt enkelt underbara.


5 kommentarer:

med nål och tråd sa...

mmm dreglar lite på de vackra kuddarna.

Cecilia N sa...

Om jag förstått saken rätt, vilket inte nödvändigtvis är sant, så används samma broderiteknik när man gör de vackra hättorna till folkdräkter.

Clara sa...

Fiiiiint! Och så himla mycket bättre än de vanliga turist-souvenirerna.

Ulrika sa...

Verkligen otroligt vackra saker du hittat!

Anonym sa...

Vilka fina saker:) Kuddarna var ju helt fantastiska!