fredag, februari 10, 2012

t g i f f !

Äntligen en hel, oplanerad helg att bara svepa in sig i. Jag vägrar av princip att använda det där reklamordet för vad hela svenska folket tycker om att ägna sig åt på fredagskvällarna, men det är precis det jag ska göra. Minus chipsen då. Istället ska jag fortsätta på min tröja som går ruskigt snabbt framåt, vara bäst av alla i På spåret, och tänka på den vackra rimfrosten som gav Uppsala glittrande taggar i morse.

Vilket rekord i kommentarer om de olika filt-designerna! Så roligt att läsa alla, och efter omräkning leder faktiskt variant nr 1 stort, följd av variant 2 och sist 3an. Men jösses, det blev plötsligt mycket svårare att välja. När jag började med filten var jag helt klar över att det var 2an jag ville ha, och sen tänkte jag att jag mest på kul skulle lägga ut lite fler och ta kort på dem. Nu börjar jag tycka allt bättre om 3an, men jag tror att jag måste testa att lägga ut alla rutor framöver för att kunna ta det riktiga beslutet sen. kanske blir det tillslut 1an som flest röstade på?

4 kommentarer:

Iréne JB sa...

Racerfart var ordet! Tröjan blir verkligen snygg. Lagom enkel. Och visst är det kul det där med att fråga om råd, för det är sällan det leder till att man blir säkrare i sitt beslut. Ha en skön stickkväll! Jag ska också tävli i på spåret. Tror dock att jag får stryk av paret Strömstedt :)

Fröken Blund sa...

så himla fin tröja. och filten. jag tror på trean. fast kanske tvåan eller ettan...hehe. jag tror det blir fint oavsett. och jag hoppas få se resultatet? Varm kram o trevlig helg!

Anna sa...

Hej!

du gör så himla fina grejer, och jag är sugen på att sticka en bebiströja efter inspiration av din grå och vitrandiga med knappar på sidan. Även om du inte delar mönster - hade du kunnat ge en mindre stickerfaren några tips? Typ hur många maskor började du med på vilka stickor, och hur stickade du armarna/fram-och bakstycke för att kunna montera dem så fint? Det hade varit supersnällt :)

maria carlander sa...

Hej Anna!
Barntröjan (jag gissar att du menar den här: http://froken-c.blogspot.com/2010/12/stripes-baby.html) har jag stickat runt på rundsticka, enligt raglanmodell. Det är alltså inga stycken som sytts ihop, utan allt är stickat runt. Ruskigt skönt.

På samma sätt stickar jag tröjan på bilden i det här inlägget som du kommenterat på, där ser du hur det ser ut när man har stickat till ärmarna, plockat av dem på ett snöre, och fortsatt med kroppen. Sen plockar man upp ärm-maskorna igen och sticker dem runt runt så långt man vill ha ärmarna. Mitt bästa tips är att söka upp en beskrivning på hur man stickar raglan uppifrån-och-ned! Så får du veta hur man gör- det är jätteenkelt :)

Tröjan har jag gett bort, så tyvärr kan jag inte säga hur många maskor jag började med, men i inlägget står att jag använde st nr 3.

Lycka till!