söndag, september 15, 2013

i korgarna

Ny termin och ny årstid betyder att det är dags att gå på exkursion till alla små gömmor i hemmet där halvfärdiga, helfärdiga och knappt påbörjade projekt gömmer sig. Jakten var framgångsrik och hittade inte mindre an tio olika projekt (heh, oups), så några fler än vad jag tycker är lagom, nånstans runt 3-5 olika projekt. Så, låt oss kolla på projekten och vad som ska göras med dem!

Först ut tre grå tröjor. Jag har en grej för grått nu. Eller, hallå, det har jag haft jämt.


-En stycken nästan helt färdig vimpeltröja där översta vimpelraden ska repas upp och sen är det bara lite förkortade varv i nacken och själva kanten kvar. Den här ser jag fram emot att få klar!

-Den grå riktigt tjocka tröjan som jag skrev om i förra inlägget. Behöver tyvärr repas upp till en bit upp på 'oket' vilket betyder att ärmarna och allt behöver ryka. Känns liite motigt för tillfället (trots min peppighet i förra inlägget). Tur att den går snabbt att sticka om med tjockt garn och stickor.

-Och så den pågående tunna grå raglan som nog kommer bli en riktig bästiströja så fort den är klar! Perfekt stickning att ha med överallt eftersom det just nu bara är runt-runt-runt och då behöver jag inte titta ned när jag stickar.

Näst ut tre saker att ha runt halsen.


-Den fantastiska och jättestora sjalen i mjukgult tweedgarn som är helt helt klar och bara i behov av blockning och trådfästning. Och -poff!- nu är den blockad! Ska bara fästa alla trådar och sen kan den föräras ett eget blogginlägg.

-En jättetunn och jättebred sjal som påbörjades i sommar. Men, den känns inte rätt, och jag tror inte att jag skulle använda den. Så den är nu redan upprepad och istället är jag väldigt sugen på att sticka en kofta sådär tunt.

-Ett riktigt gammalt projekt som legat många år i min hylla. Min Candle flame-sjal som helt enkelt är så tjock och otymplig att ha runt halsen att den aldrig kommer bli använd. Det är inte riktigt min blåfärg heller men jag ska ändå repa upp dem och se om garnet kan komma till användning någon annan gång istället.

Två projekt för händerna hittades också.


 -Mina tvåändsstickade halvvantar gillar jag TOKMYCKET så de måste jag helt enkelt se till att göra klart snart -det är ju för sjutton nu det är säsong för dem (eller så snart värmeböljan gått över och den riktiga hösten börjat). Inte mycket kvar på vante nr 2.

-Ännu ett par virkade vantar i dubbelt garn. Jag gjorde 4 par på raken och sen tog tydligen geisten slut mitt i det femte paret. Borde göras klart bara för att det vore så himla skönt att ha det gjort!

Och sist ut två udda figurer, sockar och datafodral.


-Ett par sockar i rester av rosa och gråmelerat sockgarn, mitt första test att sticka sockar nerifrån och upp. De här var mer än lovligt knöliga när jag hittade dem, så de har blötts, plattats ut och ligger nu och torkar i väntan på att kunna provas och bloggas ordentligt!

-Mitt virkade laptopfodral. Det enda som behöver göras här är att repa upp stängningsflärpen, jag kom på en mycket bättre modell efter att ha testad fodralet ett par gånger. Funkar att använda så här också, så motivationen har varit lite sådär att få det gjort, men banne mig, nu ska det snart bli av! Tur att 'snart' är ett relativt begrepp.

Uj, det var allt. Men med ett projekt upprepat och två blockade så är det bara sju kvar, så jag närmar mig det optimala antalet!

11 kommentarer:

September sa...

Du gör så himla fina saker Maria.
Och vimpeltröjan, den är helt underbar. Jag satt för några dagar sedan och letade i din blogg och på Ravelry för att se om du säljer mönster till den, men hittade ingenting. Nu anar jag att det är för att den inte är helt klar än. Kommer du att sälja mönster till den tror du? Jag har garn som bara ligger och väntar... *ler*

Anna sa...

Gött att ta tag i saker, tänka om och komma igen! Nu vill jag oxå sticka en grov ulltröja!

Ananas sa...

Älskar oket på den översta gråa tröjan. Skoj att se vad som blivit glömt i gömmorna.

maria carlander sa...

September: Tack så mycket! Tyvärr kommer jag inte göra nåt mönster till försäljning av den eftersom jag delvis utgått ifrån pickles.no och deras vimpelgenser -så mitt tips är istället att titta på deras vimpelgenser eller vimpelponcho och försöka sätta ihop ett eget mönster :)

Anna: Ja, gör't!

September sa...

Tack Maria för snabbt svar.
Och jo då, jag har allt kikat på Pickles men är osäker på om jag klarar av att få till det. Fast prova går ju alltid och det kommer jag säkert att göra. Inspirerad av dig både vad gäller mönster och att våga repa upp. ;0)

Cecilia N sa...

Må de där stickade vantarna snart vara användbara. De är så fina!

Creare sa...

Oj vad mycket fina saker att sätta tänderna i! Älskar vimpeltröjan, så härliga färger! Väldigt glad att jag hittade din fina blogg, här tittar jag in igen :-)

suzettewe sa...

Åh, när din vuxensize-Sergeltröja är klar, kan man möjligen få köpa mönstret då? Den är ju så fiiiin! Och, hehe, jag ser att du kan dra in storkovan på den, många som frågar!

med nål och tråd sa...

Nämen nu du. Vilka fina projekt du har på gång. Jag vill ha dem alla!

Anonym sa...

Roligt att hitta din blogg! Så mycket fint du gör. Av alla saker du har på gång tyckte jag alldeles extra mycket om din vimpeltröja - både mönstret och färgvalet. Det lilla gula sätter liksom fräs på det andra, lite 50-talsinspirerat tänker jag.

Anonym sa...

Your knitting is very beautiful. I am making one of the hats you designed. Thank you.