måndag, januari 06, 2014

skrikigt och roligt

Den tredje och sista stickade julklappen denna julen: dansande-robot-ekorre-spaceinvador-mössan! Min bror önskade sig en stickad mössa som skulle vara "lite skrikig och rolig" att ha på after-ski.

Skrikigt och roligt hör inte till mina vanliga stilar i hantverk, men efter inledande vånda och självrannsakan kring vad kriterierna kunde innebära enligt honom (och som inte var alltför anskrämligt enligt mig) var det en grymt rolig mössa att sticka! Robotarna ser visserligen mer ut som zombies, men det ser jag som en bonus.


Mössan har redan varit på sin första after-ski, och jag hoppas att den får följa med på många fler. Personligen känner jag en stor stolthet över att ha stickat något som min bror frivilligt vill använda. Och ekorrarna och robotarna gav mersmak, helt klart (förra) årets roligaste presentstickning!


Han är bra stilig, min bror.

Garn: Rosa, Orange och Grönt Baby eco-ull, vitt och turkosblått Kampes och garnet i jättetofsen är något blått och glittrigt acrylgarn från barndomen.

Stickor: nr 3

Mönster: I det här inlägget visar jag diagrammet jag satte ihop som underlag till mössan, och varifrån robotarna, ekorrarna och spaceinvadors är hämtade. Snöflingorna fick inte plats på mössan, bakgrundsfärger och färgfält med sicksackade kanter lades till längs vägen. Mössan är stickad över 120 maskor, så 4 upprepningar av mönstret.

6 kommentarer:

Maria sa...

Vilken härlig och unik mössa!

med nål och tråd sa...

Underbart,helt klart en knasig mössa att bli glad av

Irene Lundell sa...

Den är helt otroligt fin! Antar att det är ok att sticka en liknande, eftersom du lagt ut diagrammet? Vet en person i min närhet som skulle älska den.

Emilia sa...

Vilken härligt snygg mössa!

Manduzana stickar sa...

Vilken fantastisk mössa!

bondtösen sa...

Vilken kul mössa! Ser lite ut som en moderniserad stenmark-modell. Väldigt fin.