måndag, september 22, 2014

Hela

Den här gillar jag väldigt mycket!

Som jacka med stor schal när höstfärgerna faller ned över stan, under regnjackan en sen natt på cykeln, på balkongen i sista kvällsljuset. Otroligt fluffig, håller värmen fint och ventilerar ändå -sådär som bara riktig ull kan göra! Ull äger.



Garn: Plötulopi hållet dubbelt, i ljusgrått, vitt och svart. Totalt gick det åt ca 440 g till tröjan, 3 hela plattor ljusgrått och en del av en fjärde, och så lite av det vita och svarta. Garnet är fantastiskt! I och med att det är ospunnet får tröjan en väldigt mjuk och fluffig känsla, garnet fyller ut bra och blir följsamt. Garnet har jag köpt här.

Stickor: Nr 5 till tröjan, nr 4 till muddarna


Mönster: Hela, av Védís Jónsdóttir. Jag tycker att okmönstret är otroligt fint. Tycker om hur de vitfyllda fälten diskret liksom lyser upp mönstret lite och får det svarta att framstå tydligare, och så tycker jag om känslan av arkitektur i mönstret, lite som kyrkfönster. Mönstret är på isländska, det var roligt att se hur nära våra språk ändå ligger! Om man har stickat tröjor förut och vet ungefär vad som "borde" stå i mönstret är det lätt att tyda.

Ändringar: Mönstret är för korta ärmar och en ganska kort kropp, jag stickade helt enkelt kropp och ärmar lätt baserade på mönstret men mest efter eget huvud och en tidigare tröja, och så anpassat till rätt maskantal upp vid oket. Oket är superskönt! Har aldrig lyckats sticka en rundringad tröja som sitter bra, men den här gör verkligen det för mig. Jag lade till några förkortade varv i nacken, de syns som en bredare svart kant, och tycker att det blev bra -ska göra ännu fler varv nästa gång.

13 kommentarer:

Iréne JB sa...

Riktigt snygg!

Anonym sa...

Känner igen galgen :) Heja Norrland och Ångermanland

Helga sa...

Supersnygg!

med nål och tråd sa...

Ojojoj, sketasnyggt.

Anonym sa...

Supersnygg trøja och mycket vackra kort du tar!

Kerstin sa...

Jättefin! Ull är bäst.

MinaAlster sa...

Så himla underbara både tröjan och du! :)
Jag blir så inspirerad!
Ha det gott!
/
Veronica

Dödergök sa...

Så så fin. Vill genast sticka något liknande men jag är lite rädd för att det ska bli för varmt, måste känna och klämma lite på garnet.

Marie sa...

Så fin genser! Hvilke fargekoder har du brukt?

Synes fargene på din genser var så fine, men på fargekartet så den hvite veldig gul ut. Og det var mange grå og svarte å velge i mellom.

Anonym sa...

Superfin!!

Manduzana stickar sa...

Så otroligt fin! Jag har stickat en islandströja till min sambo men är sjukt sugen på en till mig själv nu också!

Ulrika sa...

Så otroligt fin!

Ulrika sa...

Så otroligt fin!