onsdag, oktober 01, 2014

äppeltork

September blev oktober så snabbt att jag inte hann märka det. Höstdagar med det där gula och rostiga mot en himmel som är så klart blå att det knastrar i tänderna. Frostiga gräsmattor på morgnarna och element som tillslut får sättas på igen.


Efter tentan i fredags tog en vän och jag en roadtrip till Falun och Sundborn, Carl och Karin Larssons fantastiska hus! Man får inte ta foton därinne, men oj så mycket inspiration, så mycket färg och målningar överallt! Huset var från början litet, men så har de byggt på det bit för bit alltefter behov och inspiration -så det finns små rum överallt och en sån fantastisk villa villerkulla-känsla! Jag kom ut därifrån med en stark längtan efter att måla mönster i taket hemma...

En helt ledig dag idag, en lånad äppelurkärnare, tre och ett halvt kilo äpplen och en fantastisk äppeltork (stringhyllan) gör att hela köket doftar äpple. Vem hade anat att det var det lite för långa stringhyllor skulle användas till? Trevligt! Snart har jag vandrar- och fredagsgodis för ett bra tag framöver.

4 kommentarer:

Iréne JB sa...

Riktigt snyggt är det ju också med åpplen på tork!

Unknown sa...

Jeg vil så gerne besøge det sted ! Lige siden jeg var barn har jeg holdt af hans malerier og hendes kunsthåndværk og det de skabte sammen - et hjem med stor personlighed.

Ulrika sa...

Planerar äppeltork här med - fast jag måste nog hänga skivorna högre upp. :)

Makarna Larssons hus är helt fantastiskt, varje gång!

emma sa...

Vilken smart äppeltork!
Jag fick se "min" müsliburk på din hylla, den blåblommiga, jag har en likadan.
Vet du var den kommer i från?