torsdag, februari 04, 2016

minskningar

Vilket skillnad i uttryck olika minskningar ger! La märke till det mer än vanligt under mitt senaste projekt, och det får mig att vilja lägga ännu mer märke till sådana detaljer framöver, i mina och andras projekt. Vara mer medveten i mina val.
 
För en vecka sedan eller så la jag upp till en flerfärgsstickad mössa. Mönstret är taget från Northdale hat av Gudrun Johnston, men jag har faktiskt inte köpt mönstret utan bara tittat på mössan och härmat det enkla fina mönstret. Så när jag kom fram till minskningarna så fick jag uppfinna min egen version. Det passade att göra en 6-faldig minskning (tror att originalet har 8), för att då kunna följa mönstrets vågor och romber.
 
 
Först gjorde jag en "sock-tå"-minskning, som jag gjort på min stjördalsmössa och tycker är grymt fin där. På den här mössan tycker jag däremot att det såg ut som att en sjöstjärna kravlat upp på mössan och dött. Det grova och tredimensionella passade inte alls tycker jag. Repa upp.
 
Sedan provade jag att göra minskningarna enligt sk2togpsso (lyft en maska, sticka ihop två, dra den lyfta maskan över). Och det blev så sjukt mycket bättre! Mindre död sjöstjärna, mer snöstjärna. Attans vad bra det blev tycker jag.
 

1 kommentar:

Anonym sa...

Håller med om att den andra hoptagningsvarianten blev finare på den här mössan. Men i något annat sammanhang kanske man skulle vilja utnyttja "död sjöstjärne-looken". Tänker på exempelvis någon variant av jordgubbs- eller annan bärmössa där man skulle uppnå en 3D-effekt på de gröna bladen upptill på mössan.