fredag, oktober 09, 2015

sponsring och reklam

Minns ni tiden när nästan varje hemsida och blogg blinkade av reklambanners? Kanske är det jag som slutat hänga på sådana sidor, kanske har folk ledsnat på reklamen och gått tillbaka till det egna, eller så är det så att reklam och sponsring har lämnat de blinkande annonserna och krupit in i texterna och bilderna istället.

För mig har det alltid känts viktigt, som ett politiskt statement och en moralisk övertygelse, att det jag skriver och visar på nätet, må det vara på bloggen, på Facebook till mina vänner eller i andra sammanhang, alltid är mitt och oköpt. Dels handlar det om ärlighet, ingen ska behöva undra varför jag säger vissa saker, delar vissa länkar, stickar med ett visst garn, dels är det en protest mot ett samhälle och ett internet som är så genomsyrat av reklam och profit. Att var jag än går så försöker någon påverka mig till något - inte till att bli en bättre person, utvecklas i mitt hantverk eller reflektera över något - utan till att KÖPA NÅGOT.

Min blogg är ett intet på hela internet, och jag inbillar mig inga revolutionära konsekvenser av att jag har valt att hålla den reklamfri. Men den är min, och även om frånvaron av reklam inte skulle spela någon roll för någon annan så betyder det något, för mig.

När jag då och då får frågan om att göra reklam för något (alltifrån dörrknoppar till hemsidor) så svarar jag alltid att bloggen är reklamfri. Det är inte särskilt svårt att säga nej till dörrknopparna och det känns bara absurt att någon skulle gästblogga på min blogg. Men finns det ett gränsland? Var går gränsen mellan gåva, sponsring och reklam? Dödergök har skrivit ett bra inlägg om det här, och det har legat och tickat i mig sedan jag läste det.

I vintras fick jag ett mejl från garntillverkarna Novita som undrade om de fick skicka lite garn till mig. Jag skrev tillbaka att bloggen är reklamfri och att jag därmed inte vill ta emot något från dem i utbyte mot reklam, goda omdömen eller särskilda omnämnanden. Jag skrev att om de vill skicka garnet ändå, trots att jag i så fall OM jag stickar med det bara kommer behandla det som vilket garn som helst och kanske inte ens nämna det alls, ja, då kan de för all del få skicka garnet.

De var med på dealen, och till jul kom tre nystan garn som jag faktiskt använt - de är det beiga i min Stjördalsmössa, och jag skrev där helt kort och ärligt vad jag tyckte om garnet, som med vilket garn som helst. Jag tänkte att det nog var det hela och tänkte inte mer på det. Men sen dess har jag fått två garnpaket till av dem (de två mörkblå nystanen på bilden kom häromveckan). Jag hade ingen aning om att de tänkte fortsätta skicka garn till mig, och det är det här som får mig att fundera på gränserna mellan det egna, reklam och sponsring.


Jag köper normalt inte garn från Novita, och så kommer det antagligen förbli. Inte för att garnerna är dåliga (de är nog som garn är mest, man kan hitta garner man gillar och garner som inte passar en) eller företaget hemskt (det är väl tvärtom sympatiskt med relativt lokala tillverkare), utan bara för att jag har vissa garner jag redan använder, och kanske tittar mer åt andra håll för förnyelse och inspiration. Men gör det mig då till sponsrad att ta emot de här garnerna? Gör jag reklam?

Just nu tänker jag så här. Jag har varit tydlig mot avsändarna vilken deal som gäller från mitt håll. Om de vill sluta skicka garnet för att de ändrat policy eller för att de skulle ogilla vad jag skriver om garnet står det dem helt fritt. Jag gör inget i form av reklam eller positiva omnämnanden för att få behålla garnpaketen som jag inte visste skulle fortsätta komma och vars innehåll det inte är någon garanti att jag tycker om eller kommer använda (som det galna godispastellfärgade garnet som jag skänkt till loppis, den nyfikne kan se bild hos Clara som visst också får paketen).

Men jag har heller inget emot att de fortsätter komma. Tycker jag om garnet och det kommer till användning, och garnföretaget är okej med att skicka ut ett par garnpaket om året utan att förvänta sig något tillbaka, så varför inte? Jag hoppas att jag genom den här texten är tydlig mot dig som läsare var jag står och att allt jag använder och skriver är egna ärliga val och aldrig köpta åsikter. Oavsett om jag fått garnet från det här företaget, min mormor eller köpt det själv.

Håller du med, eller hur tänker du?


Edit; Tankarna och reflektionen fortsätter här, tillsammans med beslutet att sluta ta emot garnpaketen.

8 kommentarer:

Irene Lundell sa...

Vilket intressant inlägg! Jag tycker att du genom att du berättar om hela processen ställer dig vid sidan om och gör din blogg reklamfri.

Men det är verkligen en hårfin balans och exakt därför som PR fungerar ju! Det är ju såklart bättre för garntillverkare att få reklam genom att profilerade stickare använder deras garn, än att betala dyra banners. Dessutom är det mycket billigare för tillverkaren att skicka garnpaket utan krav med jämna mellanrum, förr eller senare dyker garnet upp i bloggen. Listigt, sa räven.

Att du berättar om processen tydliggör den. Tack för det.


Anonym sa...

Så länge du är klar och tydlig med var du står tror jag inte det är något problem. Använd inte garnet om det inte är helt motiverat - med tiden tror jag att Novita nog märker att de inte har någon större reklamnytta av dig och slutar skicka paketen.

Jag teknikbloggade i många år, det var mycket lättare: alla prylar jag testade var till låns. Någon enstaka gång hände det att PR-firman erbjöd mig att behålla en pryl - *efter* att jag hade testat den, men det gällde bara riktigt billiga grejer. Då brukade jag lotta ut dem på min blogg eller ge dem i gåva till någon som behövde grejen bättre än jag. Kanske du kan börja skänka bort ditt gratisgarn (men inte genom bloggen, det blir ju reklam i sig)?

Memmel sa...

För mej får du gärna ha annonser på bloggen, eller inlägg som är tydligt märkta som bloggsamarbete, såklart unnar jag dig att tjäna pengar på din fina blogg, om du vill det. Men jag känner mej lite lurad om du inte skriver ut att du fått ett garn. Troligen hade du ju, som du säger, inte valt att sticka i det garnet annars. Och om du stickar med garn som du fått från ett företag som vill marknadsföra sig, då tycker jag inte att bloggen är reklamfri.

Sen tycker jag du kan fundera lite över vad dina inlägg är värda. Det här är gamla inlägg, men läsvärda ändå;
http://blogg.amelia.se/underbaraclara/2011/12/20/prisdumpning-spons-och-ett-par-schyssta-strumpor/
http://trendenser.se/2014/may/annonsera-pa-bloggar.html

Det är inte så enkelt sånt här, det förstår jag. Du är en av mina favoritbloggar, och jag kommer fortsätta läsa oavsett hur du gör. Ha en skön helg!

Helga sa...

Jag tycker det låter väldigt rimligt! Företaget hade ju inte skickat det till dig om de inte tyckte det var okej. Dessutom är det din blogg (som jag tycker mkt om!) och du får göra precis som du vill! :)

Clara sa...

Åh jag tycker det här är skitsvårt. Jag får också paket från Novita, som du sett, och ja det var pga dåligt samvete när jag fortsatte få paketen som jag skrev om dom. Plus att jag vill vara tydlig. Har jag fått ett garn/bok så vill jag skriva det. Samtidigt så vet jag ju att mitt inlägg om dom är värt så mycket mer än garnkostnaden för garnet. Godisgarnet fick förresten Astrids förskola, men det grå vill jag sticka något i för jag gillar färgen :).

Jag är inte emot reklam på bloggar så länge den är tydlig. Tusen gånger hellre blinkande banners än att det smygs in i texten. Tycker Underbara Clara gör det jättebra, det står tydligt när inläggen är sponsrade och reklam på sidan/toppen av bloggen är ju alltid tydligt att det är reklam.

Bloggar som helt tar ställning mot reklam tycker jag är jättebra. Reklam är ett otroligt märkligt sätt att få saker och ting att gå runt, med den här köpa köpa köpa grejen som vårt samhälle styrs av. Samtidigt när vi lever i den här världen så skulle jag ändå gärna tjäna en slant på min blogg (det hade nog varit lättare att ta ställning helt mot reklam om jag som sjukskriven haft en vettig inkomst från början, men 4000 i månaden gör lätt att en önskar lite mer), det är inget jag förnekar. Skulle det hända (än så länge har ingen erbjudit något rimligt) så skulle jag vara öppen med det.

Dödergök sa...

Det är så skönt att läsa att det är fler som tänker som jag och som öppet problematiserar kring reklam. För jag tror och tycker att det viktigaste är öppenheten, att vara helt ärlig med sina läsare. Det är så mycket i socialamedier som sker i det dolda och så mycket handlar om att sälja och köpa utan att vi ens vet om eller reflekterar över det. Sen om ett företag vill fortsätta att skicka garn till dig på de här villkoren så låt dem, du blir inte mindre trovärdig på det sättet.

Anonym sa...

Hej!
Som jag ser det så gör du reklam så fort du nämner fabrikatet på garnet. Du behöver alltså inte testa garnet eller skriva om det är bra eller ej. Men bara det att du nämner namnet gör att det blir reklam och företaget har fått utdelning av sitt utskick. Så ser jag på saken. Hade du uteslutit fabrikatet och bara skrivit om problematiken i sig så hade det inte varit reklam.

Mvh.
Birgitta A

Lovis sa...

Ja, jag tycker att detta inlägg är reklam. Företaget framstår som juste och givmilt och garnet bra osv.